Vill du engagera dig mer?

Det finns många sätt att arbeta för klimatet och miljön.

Naturskyddsföreningen i Nacka vill gärna att fler blir aktiva och engagerade i olika lokala arbetsgrupper.

Är det någon fråga som intresserar dig extra mycket? Du kan hitta likasinnade inom föreningen som vill starta en egen lokal arbetsgrupp.

Några exempel på möjliga grupper och aktiviteter:

• Ordna en lokal klädbytardag i bostadsområdet
  • Skräpplockardag/vandringar (ger motion och sällskap också)
  • Fågelskådargrupp
  • Prylbytardag
  • Prylbytartjänst, samla grannar och vänner och byt tjänster
  • Arbete med lokala trafikfrågor
  • Bygg bi- och insektshotell, kanske ihop med lokala företag, förskolor, skolor

För den som gillar att läsa och utreda finns många andra möjligheter:

• Gå igenom kommunens protokoll och följ upp fattade beslut i relation till miljö- och klimatfrågor
  • Skriv egna medborgarförslag, följ upp med debattartiklar, insändare etc.
  • Starta lokala studiecirklar kring miljö- och klimatfrågan

Vi vill också tipsa om vår klimatgrupp som har regelbundna möten (digitalt) och som bl.a. bevakar kommunens klimatarbete.

Det finns så mycket mer du kan göra! Och det bästa sättet att lindra exempelvis klimatångest är att omvandla den till handlingskraft och agera tillsammans med andra!
Vill du ha hjälp att komma igång, bolla idéer och hitta andra intresserade? Naturskyddsföreningen i Nacka kan bidra med lokalkostnader, annonsering och information.

Maila till nacka@naturskyddsforeningen.se