Skyddsvärda träd längs Djurgårdsvägen i Boo

Vi uppmärksammar några av de äldsta skyddsvärda träden i Boo, månghundraåriga ekar, lindar och tallar, genom en vandring från Lännersta gård över Lindängen till Boo gård. Träden har höga naturvärden och hyser en mängd insekter, svampar, lavar mm, som är beroende av just gammal och död ved och det är viktigt att säkra såväl träden som framtida sammanhängande spridningskorridorer. Kulturhistoriskt minner träden om ägarna på 1600- och 1700-talet till Boo gård och deras storslagna planer på ett eget Djurgården med jaktområde och jaktslott. Ta med kikare och matsäck.

Guider: Miguel Jaramillo, Länsstyrelsen i Stockholms län, ansvarig för inventeringen  av Särskilt skyddsvärda träd i Stockholms län och Ronny Fors, Naturskyddsföreningen  i Nacka.

Samling vid korsningen Ångbåtsvägen/ Djurgårdsvägen, buss 414 busshållplats Ångbåtsvägen, från Orminge Centrum respektive Slussen. Avslut vid Boo gård buss 414 och 442 från busshållplats Boo gård till Orminge Centrum respektive Slussen.

Upplysningar: Kerstin Lundén 070-47 00 160, Ulla Brunö 070-54 66 672.