Yttrande över program för Älta centrum

Naturskyddsföreningen i Nacka ser positivt på den stadsbyggnadsidé som ligger bakom programförslaget. Det finns dock en del som behöver förbättras i förslaget. T.ex. behöver Älta våtmark behandlas mer utförligt där rekommendationerna från de dagvattenutredningar som gjorts borde inarbetas tydligare i programmet. Det gäller bl.a. att våtmarken måste utökas vilket borde framgå av programmet.

Likaså måste ambitionerna gällande hållbart byggande höjas.

Sammanfattning

• En fördjupad översiktsplan bör tas fram för Älta centrum innan program och detaljplanearbete påbörjas
  • Miljökonsekvenserna av programförslaget behöver fördjupas
  • Ekosystemtjänsterna måste in i planeringen från början