Sammanfattning

• Förändringarna jämfört med gällande översiktsplan är svåra att upptäcka och borde ha markerats tydligare.
  • Vi delar den övergripande inriktningen med förtätning närmast Stockholm och utveckling av lokala centra.
  • Utbyggnadstakten är alldeles för hög, viktiga naturområden hotas av exploatering
  • Viktiga begrepp som ekosystemtjänster och resiliens behöver föras in i Nackas stadsplanering. Nacka måste planeras utifrån social-ekologiska principer.
  • Konsekvenser av klimatförändringarna och en kommande oljetopp/peakoil måste analyseras.
  • Lägg ned planerna för Östlig förbindelse.
  • Utred en Nacka-Värmdögren av Saltsjöbanan och spårtrafik/linbana mellan NV Sicklaön och Nacka centrum. Inför ett spårreservat längs med Värmdöleden för att möjliggöra framtida spårtrafik till Värmdö.
  • Reservera för dubbelspår från Saltsjö-Järla till Slussen.
  • Trafikens barriäreffekter behöver åtgärdas, utred ytterligare överdäckningar av Värmdöleden och andra vägar.
  • Större hänsyn måste tas till den regionala grönstrukturen. Flera förslag i översiktsplanen innebär försvagningar av de gröna kilarna och lokala gröna samband.
  • Slutsatserna i Miljökonsekvensbeskrivningen är alldeles för optimistiska, planen bryter mot flera miljömål som Begränsad klimatpåverkan, Ett rikt växt- och djurliv och En god bebyggd miljö.

Yttrande över samrådsförslag för översiktsplan för Nacka kommun från Naturskyddsföreningen i Nacka och Saltsjöbadens Naturskyddsförening (2017-06-16)